• Olivia Forsberg

Skapa en sommarhit med krisinformation?

Updated: Mar 25, 2020

Plötsligt så var coronaviruset, Covid-19, i Sverige. Tidningar exploderade om information minutiöst om varje fall och gör det fortfarande.

Det är lätt att kika i backspegeln och kritisera att mycket av samhällsinformationen vad man skulle göra inte var tillgänglig på flera olika språk från dag ett, då vi har ett samhälle där många inte har varken svenska eller engelska som första språk. Man riskerar att det skapas rykten, att informationen inte är verifierad från säkra källor och att myndigheters beslut i andra länder blandas ihop med vad våra svenska myndigheter säger. Jag har däremot imponerats av svt:s gedigna arbete med alltid ha teckenspråkstolkar vid alla presskonferenser och det är viktig information till både yngre och äldre. Men nu finns det texter på en mängd olika språk (se länk nedan).


Men hur når man de som inte kan läsa eller inte förstår språket?

Man får vara påhittig och kan lära sig av hur t.ex. en del biståndsorganisationer kommunicerar budskap. Barnvänlig kommunikation är otroligt effektivt, då både barn och vuxna förstår enkla budskap. Minskar man texten och har tydliga infographics kommer det förstås av en större massa. WHO har använt mycket sådan kommunikation från start i sina sociala medier. Självfallet måste man även använda texter och det ska vara enkelt att hitta det man behöver veta utan att behöva klicka runt på 5 olika hemsidor, detta ska ses som ett komplement till de.


En bra infographic ska du förstå genast vad som den betyder utan att det finns text på den. Kan du gissa vad dessa nedan vill förmedla för budskap?

(Bilder från Ministry of Health i Kambodja och Ministry of Women Empowerment and Child Protection i Indonesien).


En video som släpptes av den Vietnamesiska hälsomyndigheter tidigt tilltalade både barn som vuxna. Det är ett bra exempel på enkel information, som man förstår vad man behöver göra båda via orden i låten och bilderna. Plus att det är väldigt catchy!




Sverige som är ett ledande land i musikexporten och borde således göra samma sak. Slå samman några ledande och nya musiker med olika illustratörer (låna kanske från Pippi, Bamse, Babblarna eller andra välkända figurer) och gör sedan en musikvideo med krisinformation i budskapen i bilder och musiken.

Kanske blir den en riktig sommarhit?


Länk till information på olika språk om coronaviruset.


53 views0 comments

Recent Posts

See All